חווית קנייה בקופה

בקטגוריות: חוויתי

1 Apr 2012

במהלך התואר השני שלי, נחשפתי לרעיון חדש שנקרא “המשתמש הארעי” או באנגלית The incidental user.

הרעיון בפשטות אומר שמדובר בהגדרת פרסונה שהשימוש שלה מול מערכת מידע הוא ארעי, משמע שלא נדרש שום ידע לגבי המערכת ואין לו גם גישה מלאה לתפעולה. מסתבר שאנחנו מוקפים במערכות כאלה ודוגמא מאוד טובה לכך היא מעמד הקנייה מול קופה רושמת.

ניקח מכולת, שבה אנו נמצאים מול הקופאי ומעבירים את המוצרים דרך הסורק.  עד שנכנסו מערכות מידע וטכנולוגיה לחיינו, הפרדיגמה הייתה שהקופאי מעביר את המוצרים  ומגיש לנו חשבון בסוף התהליך. מה קורה אם: המחיר על המוצר שונה מהמחיר המוזן במערכת, הקופאי הקיש קוד שגוי של מחיר או מוצר, הסכום הכולל יצא גבוה מדי ממה שתיכננו, חשבנו שיש מבצע על שני פריטים אך הוא לא נכנס לחשבון וכיוצ”ב.
מה האלטרנטיבה? להציג לקונה את רשימה של כל מוצר שנסרק, יחד עם מידע על מבצעים וכיוצ”ב. הלקוח/קונה במצב כזה מרגיש שיש לו יותר שליטה/הבנה של מה שמתרחש מולו.

אז לפני מספר שבועות נתקלתי בדיוק כאשר קניתי מספר פריטים (בשביל אשתי) בזה – תצוגת מסך שפונה כלפי הלקוח:

נתחיל במתן מחמאות שסופר פארם מתחילים ליישם מערכות מידע עבור המשתמש הארעי, ואני מקווה שזו תהיה מגמה שתתחזק בעתיד.

בנוסף, המסך מציג באופן בולט את המבצעים “1+1” איזה ישראלי לא אוהב לראות כאלה דברים 🙂

לגבי הביצוע עצמו- יש מה לשפר:

– נתחיל בנראות, ההשתקפות של של אורות הפלורסנט על המסך לא בולטים רק בגלל הצילום, זו הייתה בעיה מאוד גדולה כאשר עמדתי בקופה. ההשתקפות חוסמת חלק מהטקסטים והתוכן. מישהו כנראה לא התייחס לסביבת העבודה ולא לקח פקטור ה”נראות” בחשבון.

– יש מידע מיותר על המסך כמו בשורה הראשונה שאני לא בטוח מעניין לקוחות

– גודל הטקסט יחסית גדול וקריא עם רמת ניגוד טובה, אולם אין מספיק מקום לתיאור המוצרים עצמם.

– יתירות של מוצרים. מדוע צריך לציין את אותו מוצר בדיוק בשני שורות נפרדות. על אחת כמה וכמה כאשר יש עמודה של “כמות”.

– עמודות מיותרות. סביר להניח שבישראל 99% מהלקוחות משלמים בשקלים חדשים, למה לבזבזב על זה עמודה ? גם ככה חסר מקום לשם של המוצרים.

– מדובר במסך מגע, ובמקרה שלי כמות המוצרים לא חרגה מהגבולות האנכיים של המסך. במידה וכן, מעניין אותי לדעת אם היה ניתן לבצע דפדוף.

סופר פארם לא סתם התקינו את מערכת המידע ולאחר הקנייה ביקשו ממני עוד חוות דעת על תהליך הקנייה.

אציין שהאייקונים חמודים, אבל לא ממש ברורים ולאהמעבירים את המסר המתאים, טוב שיש כיתוב.

חשוב לציין שקופה זה דוגמא אחת וייתכן שלאנשים זה פחות קריטי, אבל נניח שאנחנו יושבים מול הפקיד בבנק והוא מנסה בכוח להסביר לנו שההכנסות שלנו לא מאפשרות לנו לקחת הלוואה. אנחנו מנסים להסביר לפקיד שיש לנו פק”מ פה, וחיסכון שם וכל זה נעשה בדיבורים “באוויר”. בשלב מסויים אומר הפקיד “תשמע זה מה שיש לך אצלנו” ומסיט את המסך של המחשב לכיוון שלנו. אנחנו חצי קמים, חצי מתעוותים עם הגוף ומסיטים את הראש כדי להציץ על המסך ובקושי מצליחים לקרוא מה כתוב שם.

 עכשיו אפשר לדמיין את אותה סצינה כאשר יש שני מסכים, אחד עבור הבנקאי ואחד עבור הלקוח, הרבה יותר טוב (כאשר מבוצע נכון כמובן).

2 תגובות על חווית קנייה בקופה

Avatar

ירון

4 בApril, 2012 בשעה 5:19 am

אהבתי שכתבת “(בשביל אשתי)”… מה קרה, מפחד להודות שאתה משתמש במייקאפ?

אחלה פוסט. ניסית ליצור איתם קשר ולהציע להם את העצות הייעול שלך?

Avatar

אסף

4 בApril, 2012 בשעה 5:27 am

תודה ירון.

אני לא יודע מי החברה שבנתה את אותם עמדות. אולי בפעם הבאה שאגיע לסופר פארם ואקנה מייקאפ… אהה סליחה, מסטיקים, אני אסתכל מי בנתה/הטמיעה את המערכות האלה ואפנה אותם לפוסט.

טופס תגובות

אנא הודע לי שמתקבלת תגובה חדשה

אודות הבלוג

מגיסטר הנדסת גורמי אנוש באוניברסיטת בן- גוריון שמחפש קצת לצאת מהראש האקדמי ולהכנס לראש התעשייתי

Registering using your email