הבחירות הבאות שלנו יערכו במיקרוסופט , NOT!

בקטגוריות: תכנון

27 Jan 2012

חבר שלח לי השבוע תמונות מסך בהם העבירו מייל במשרד שלו, בו ביקשו להצביע עבור נושא מסויים. באופן עקרוני, הרעיון של ביצוע סקר מהיר בין קבוצת מכותבים לדוא”ל נשמע מאוד מושך.  אולם, דברים אנים כפי שהם נראים.

אגב סקרים, מקרה מפורסם שקרה בבחירות של שנת 2000 בפלורידה שבארה”ב גרם לבוחרים לבחור מועמד לנשיאות שהם בכלל לא רצו – והכל בגלל אופן הניקוב של כרטיס הבחירה :

בנוגע לנושא הבחירות בארה”ב של 2000 מדובר במקרה מאוד מפורסם של מנשק משתמש ג-ר-ו-ע. אפשר לקרוא עד קצת על המקרה הזה ומקרה דומה של בבחירות של גלגל”צ בכתבה של נענע.

אז בחזרה לסיפורנו (ההרבה פחות חמור), מסתבר שתוכנת מיקרוסופט exchange תומכת בביצוע סקרים (אני כבר שנים לא משתמש בה).

נסתכל על האופן שבו מוצגת אפשרות הבחירה למשתמש:

אפשר בהחלט לראות שיש פה “הכוונה” של המשתמש לאופן ביצוע הסקר. אפשר בהחלט לראות שהיא גם לא טובה – המשתמש נדרש להבין מהודעת טקסט, שעל מנת לתת תשובה לסקר הוא צריך להסתכל בתפריט העליון ולחפש אחרי כפתור שאמור להיות קשור לביצוע סקרים. שימו לב למיקום שבו רשומה הודעת הטקסט. לדעתי רוב המשתמשים לא ישימו לב להודעה. מעבר לכך, כותב ההודעה המקורית טורח ואפילו מציין בעצמו הודעת טקסט מכווינה לכפתור ביצוע הסקר (כנראה הוא מבין שאף אחד לא טורח לקרוא/למצוא את ההודעה הראשונה).

אז יש לנו שני הודעות שאותם המשתמש אמור לקרוא ולהבין היכן נמצא הכפתור ואני שואל האם כותבי התוכנה או ה-feature, לא קראו את הספר של סטיב קרוג – Don’t make me think ! לא לתת למשתמש לחשוב!

והוא צריך לחשוב הרבה:

א. להבין שבכלל יש אפשרות לסקר בתוכנה המדוברת- לא טריביאלי שמדובר בתוכנת לקוח לניהול דואר אלקטרוני.
ב. להבין שצריכה להיות איזושהי דרך שבה מבצעים את הסקר: כפתור, תשובה במייל עצמו, לצעוק באוויר את התשובה (בהנחה שיושבים ב”קיוביקל”)
ג. להבין שמדובר כנראה בכפתור
ד. להבין שהכפתור כנראה נמצא באזור של רוב הכפתורים. מדובר על התפריט העליון. לטובתם של מיקרוסופט, בשיטת ה “קשת” (ribbon) כפתורים יכולים להופיע או להיות מבוטלים בהקשרים שונים, לכן ייתכן וכמות סך הכל הכפתורים מצטמצמת – מקל על החיפוש.
ה. לחפש את הכפתור מבין הכפתורים השונים

נתקדם, המשתמש שלנו (אחרי שעבר את כל השלבים) הצליח למצוא את הכפתור המיוחל, מבחין בשני סימנים די ברורים וקונבנציונלים “וי”  ו-“X” ולוחץ על הכפתור.

נפתח תפריט תחתון עם שני אפשרויות. עכשיו המשתמש שוב פעם צריך להפעיל את הקופסא האפורה, להסתכל על האפשרויות ולהבין את הקשר שבין האפשרויות ובין נושא ההודעה. במקרה בדוגמא הנוכחית נושא ההצבעה הוא פשוט – להגיע או להגיע לישיבה. אבל מה ייקרה במצב שבו תהיה שאלה בסגנון של “עקב מצבה הרעוע של החברה, החליטו המנהלים הבכירים שכל העובדים יתרמו את המשכורת החודשית האחרונה שלהם לטובת החברה. אי הגעה לישיבת ההנהלה המשעממת ביום חמישי תחשב אוטומטית כוויתור על המשכורת”. משתמשים שלא נוטים לקרוא מיילים עד סופם, עלולים לוותר הרעיון של להגיע לישיבת הנהלה משעממת. ובגלל שקיים ניתוק מרחבי בין מיקום ותוכן הנושא לבין  פעולת ההצבעה עצמה, המשתמש עלול להיות במצב לא נעים בשבילו.

נמשיך ונתקדם, המשתמש הגיע לידי החלטה, לחץ על האפשרות המועדפת עליו וקיבל:

בנקודה זו, המשתמש הממוצע ישלוף פטיש 5 ק”ג ויתחיל להלום על המקלדת/מסך/מחשב עד שיישאר אבק.

באמת כבר מדובר בהתעללות, המשתמש כבר ביצע את הבחירה שלו, חשב שהשאיר את נושא ההצבעה מאחוריו ואז מופיעה ההודעה המאוד לא ברורה הזו. נתחיל מהעובדה שככה לא מעצבים דיאלוג שאלה (נשמור את זה לפוסט אחר).
דבר שני, אם כבר החלטתי מה תהיה התגובה שלי בנוגע לסקר, למה שהמשתמש יערוך אותה שוב פעם  (האופציה השניה) ?
דבר שלישי, אם אני שולח את התשובה/response (אופציה ראשונה) האם המשתמש כברלא יכול לערוך את הדוא”ל עצמו ? נניח והמשתמש רוצה לכתוב  תשובה לשולח הסקר המקורי ולהציע לו אופציה אחרת, או סתם לרכל על חמותו, בכך שילחץ על מקש ה “OK” בכלל לא ברור לו מה ייקרה.

אני חושב שהמצב השלישי הוא הכי גרוע בכל הסיפור הזה, הסיטואציה שבה משתמש לא בטוח מה הולך לקרות אחרי שקיבל דיאלוג קופץ זה מצב מסוכן לממשק ולבריאות של המשתמש עקב עלייה חדה בלחץ דם והעצבים.

מכיוון שאני לא עושה שימוש בתוכנות לקוח של דוא”ל אני לא יודע אם האופציה הזו קיימת גם במקומות אחרים למשל “thunderbird” של “מוזילה”.

אבל מה שכן, הייתי מפשט מאוד את כל התהליך, ומציב את התשובות לסקר (כן מול לא) באופן הבא.

בצורה הזו, המשתמש מקשר באופן מיידי בין ביצוע סקר לבין תוכן הסקר, יכול בקלות לבצע את הבחירה וגם מתייחס לדוא”ל כאל דוא”ל לכל דבר. אחחח (תחושת רווחה של המשתמש על פישוט התהליך).

3 תגובות על הבחירות הבאות שלנו יערכו במיקרוסופט , NOT!

Avatar

שולץ

8 בFebruary, 2012 בשעה 5:08 pm

בתור מי שמשתמש בתוכנה הנ”ל, מספר הערות:
1. כן גם אני פספסתי את כפתור ה VOTE כששלחו לי (נדיר) מיילים שכוללית בתוכם סקרים.
גם אני כששלחתי לאנשים אחרים סקרים (נדיר עוד יותר) מצאתי לנכון כי אם לא אציין בסוף המייל, בהדגשה ובהגדלת הפונט ושימוש בשאר עזרים ויזואלים את העובדה שיש לענות לי על הסקר – לא הייתי מקבל שום תגובות. (הרבה אנשים אגב, למרות כל ההדגשות שלי, פשוט השיבו לי למייל YES או NO
זה נראה כמו חצי feature – כזה שהחליטו לעשות אותו ודחו את המשך מימוש הפונקציונליות שלו למועד אחר – ואז כבר דחו ודחו וביטלו את המשך העבודה עליו בשל דברים דחופים אחרים. בקיצור feature לא גמור וחבל.. יש פוטנציאל.
2. מעניין לציין, בהיביט ה FEATURE עצמו, שברגע שמנהלים סקר – אין דרך נוחה ויעילה לעורך הסקר לקבל את מקבץ התשובות שלו. (הייתי צריך לספור כמו תאילנדי את כמות ה YES וכמות ה NO, אגב, אם אפשר לעשות זאת איך שהוא – אנא ספרו לי – בשורה תחתונה האפשרות הזו לא נגישה מספיק ולכן לא מודעת להרבה אנשים).
3. בקשר לאפשרויות בדיאלוג השאלה כשכבר עונים על הסקר:
זהו אותו דיאלוג שמופיע גם כשמישהו שולח לך זימון לפגישה ואתה בוחר להגיב לזימון (לקבלו או לדחותו).
דווקא דיי מובן לי מה יקרה אם אבחר באפשרות הראשונה או השניה. אני אגב מרבה להשתמש באפשרות השנייה כשאני רוצה לאשר את השתתפותי בפגישה (או לענות על סקר) ובו בעת לרכל על כל מן דהוא עם יוזם האירוע. כיצד היית מאפשר את הפונקציונליות הזו באופן טוב יותר ? (לא שאין דרכים אחרות – סתם מעניין לראות תפיסה נוספת)

Avatar

אסף

9 בFebruary, 2012 בשעה 2:35 am

בנוגע להערה 3, ציינת שאתה עושה שימוש רב במערכת ומכיר את המינוחים של הדיאלוג, לכן, במקרה הנ”ל אתה מבין לחלוטין מה רוצה המשורר. אני בטוח שלמספר רב של אנשים שהם בפחות רמת ידע וניסיון לא יבינו את הכוונה (כפי שאני לא הבנתי) בגלל הסיבות שפירטתי בבלוג.

לגבי מה שהייתי משנה, מראש הייתי בונה את הדיאלוג שיופיע רק כאשר אני בא לשלוח את הדוא”ל עצמו ולא כאשר אני משיב על הסקר. כלומר, נקודת ההנחה שלי היא להתייחס לאותו מייל כאל מייל לכל דבר. כמובן שצריך להיות איזשהו משוב שמציין למשתמש שנעשתה איזושהי בחירה של סקר בתוך אותו דוא”ל.

בצורה כזו, הדיאלוג יכול לציין לפני השליחה של הדוא”ל עצמו שהמשתמש עשה בחירה מסויית בסקר והאם הוא רוצה: א) לשלוח את המכתב ב) לשנות את בחירתו.
שוב, מכיוון שמדובר בתוכנת דוא”ל, ההתמקדות פה היא סביב הדוא”ל ולכן, המודל המנטאלי של המשתמש נשאר אותו דבר, לעומת המצב כיום, שברגע שמכניסים סקר לדוא”ל, המכתב הופך להיות סביב הסקר.

Avatar

ייעוץ עסקי

22 בAugust, 2012 בשעה 11:14 am

היי, אחלה פוסט, תודה

טופס תגובות

אנא הודע לי שמתקבלת תגובה חדשה

אודות הבלוג

מגיסטר הנדסת גורמי אנוש באוניברסיטת בן- גוריון שמחפש קצת לצאת מהראש האקדמי ולהכנס לראש התעשייתי

Registering using your email